![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
ELEV Școala
Generală cu clasele I-VIII nr.8 |
Coșbuc
cunoscuse greul muncii de pe ogoare. Există, de altfel, după cum s-a putut
observa în baladele și idilele sale, o realitate umană a satului, diferențiată
și sub aspect moral și economic.
Disprețul față de omul bogat din Dușmancele sau Numai una, capătă
glas de mânie,
devine incendiar în alte poezii.
Poet militant, Coșbuc a făcut adesea din versurile sale o armă de luptă
împotriva exploatării, atât în Ardealul subjugat imperiului habsburgic, cât
și în România burghezo-moșierească.
Poezia Ex ossibus ultor exprimă încrederea poetului în triumful
cauzei iobăgimii ardelene. Legenda spune că un împărat tânar a făcut
dreptate, smulgând de la tirani averile și puterea. Tiranii coalizați l-au
ucis și l-au îngropat într-o pădure îndepartată, interzicând poporului să-l
jelească. Dar un fulger alb arată groapa tăinuită și o prevestire spune că
din o semințe se va ridica răzbunătorul, ex ossibus ultor: Ieși-va mortul
împărat, /Și-n iadul lor, de-unde-au plecat, /S-or prăbuși tiranii iarăși
. Nu este exclus ca poetul să se fi gândit la Horea, adică împăratul
tânăr.
Într-un gazel, Lupta vieții, Coșbuc își făcuse un catehism
al activității, condamnând plânsul și lipsa de ideal. El înțelegea să
lupte nu numai pentru el, dar pentru întreaga colectivitate: O luptă-i viața;
deci te luptă /Cu dragoste de ea, cu dor. Pe seama cui ? Ești un nemernic /Când
n-ai un țel hotărâtor. /Tu ai pe-ai tăi! De n-ai pe nimeni; /Te lupți pe
seama tuturor. .
Un astfel de exemplu de luptă pe seama tuturor este poemul Noi
vrem pământ!, scris cu ocazia răscoalelor țărănești din 1894 și
publicat în revista Vatra. Unica prin violența acuzării, poezia exprimă
răspicat atitudinea scriitorului în problema țărănească. În poezia lui,
Coșbuc vorbește despre un țăran flămând și gol, făr adăpost, sărăcit,
umilit și batjocorit de stăpânirea ciocoiască, poetul exprimând totodată
uriașa forță pe care o reprezintă masele asuprite.
În prima strofă, mizeria în care se zbătea țărănimea flămândă
și goală este raportată la un singur exponent al ei, scuipat și
bătut de ciocoi, folosit ca vită de povară. Apoi revolta se
generalizează, eu devine noi, pentru ca revendicarea noi vrem pământ
să se repete de câteva ori până la sfârșit. Prin gura țăranilor răzvrătiți,
Coșbuc demască orânduirea silnică burghezo-moșierească, statul constituit
ca instrument de exploatare și opresiune în mâinile celor tari: Ați pus
cu toții jurământ /Să n-avem drepturi și cuvânt; /Bătăi și chinuri, când
țipăm, /Obezi și lanț, când ne mișcăm, /Și plumb, când istoviți strigăm
/Că vrem pământ.
Glasul obijduiților trece de la expunerea obiectivă a situației
intolerabile la invocarea umanității: Voi ce-aveți îngropat aici? /Voi grâu?
Dar noi strămoși și tați, /Noi mame și surori și frați! /În lături
venetici !/Pământul nostru-i scump și sfânt, /Că el ni-e leagăn și mormânt,
/Cu sânge cald l-am apărat, /Și câte ape l-au udat /Sînt numai lacrimi
ce-am vărsat /Noi vrem pământ .
Pământul se identifică cu țara, cu istoria ei, udata cu sânge de
țăran și cu lacrimi de suferință. Aceasta este ideea ce motivează și
amenințarea prevestitoare de inevitabilă răsturnare a ordinii sociale, mânia
robilor ce nu mai pot răbda: Când nu vom mai putea răbda, /Când foamea ne
va răscula, /Hristoși să fiți, nu veți scăpa /Nici în mormânt!.
Patetică, răscolitoare prin mesajul ei, poezia a devenit populară prin
rapida ei răspindire, ea a întreținut o stare de spirit ce a făcut explozie
în istoria răzvrătirilor țărănești, cu pojarul întins al anului 1907. Răsunetul
acestui manifest clocotitor de ură împotriva tiraniei a fost, de altfel,
mondial. El a străbătut, tradus în diferite limbi, Franța, Belgia, Spania,
agitând țărănimea asuprită de pretutindeni.
În Doina, tonul e mai potolit și la prima vedere s-ar părea că
poetul vrea doar să explice semnificația acestui cântec al poporului. Dar, ca
în poezia populară, în Doina lui Coșbuc este plânsul unui neam întreg.
Personificată cu chip de copilă, ea întâmpină pe fete în faptul serii, la
izvor, și le învață ce e iubirea; mângâie înstrăinarea flăcăului
plecat la oaste, alină durerea plugarului slăbit de-amar și frânt; ea
naște poezie din farmecul amurgurilor, din zgomot de pâraie; ascultă glas de
codru și spune munților durerea prin jalnice cântări ; ea blestemă și
strânge în codru, noaptea, sub brazi, pe lânga foc ..., pribegi de
bir și clacă .
O singură dată se bucură doina, atiunci când haiducii, fârtații
ei, răzbună suferințele îndurate de popor din partea exploatatorilor: Grăbit,
când prind ei pușca, /Scoți plumbii de la brâu; /Iar când ochesc, cu hohot
/Tu râzi, căci plumbii moi /S-au dus în piept de-a dreptul /Spurcatului
ciocoi .
Ura împotriva ciocoilor rămâne laitmotivul poeziei de revoltă socială
la Coșbuc.
În poezia Hora, publicată în Sămănătorul
în 1902, flăcăul care joacă nu are decât o singură ciudă, pe ciocoi.
De aceea își exprimă dorința de a se răfui cu el: M-a plesnit și ieri
cu biciul, /Ici grămad-aș vrea să-l pui /Jos pe podini ca ariciul, /Și să-i
joc, ca azi la nuntă, /Care sârbă-i mai măruntă /Pe spinarea lui !.
|
|