![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
ELEV Şcoala
Generală cu clasele I-VIII nr.8 |
Caracterizarea lui Mihai Viteazul
în antiteză
cu Paşa Hassan Tema-Balada
cultă “Paşa Hassan” evocă unul dintre momentele importante ale istoriei noastre
nationale, si anume lupta de la Calugareni, din august 1595, cand romanii
condusi de Mihai Viteazul obtin o stralucita victorie impotriva turcilor
cotropitori. Titlul-Desi
balada poarta ca titlu numele lui Hassan, personajul principal este Mihai
Viteazul, care este infatisat in toate momentele actiunii si de a carui prezenta
luam cunostinta inca din primul vers: “Pe voda-l zareste calare trecand”. Astfel,
inca de la inceput, se observa intentia autorului de a prezenta cele doua
personaje in antiteza. *Daca
pasa Hassan, conducatorul armatei otomane, este infatisat, la inceput static,
Mihai Viteazul, domnitorul Tarii Romanesti si conducatorul armatei roamne, dupa
cum se observa inca din expozitiune, se afla pretutindeni. Bun organizator si
strateg, calauzit de un fierbinte
patriotism si caracterizat de spirit de sacrificiu, se afla in fruntea armatei
sale, fiind exemplu, prin fapte, pentru ostasii sai. *Hassan
este incapabil de a actoina si de a conduca singur ostile si de aceea o face
prin intermediul lui Mihnea, caruia “-trimite-o porunca”. In schimb, viteaz,
cum ii spune si numele, vijelios si intreprinzator, voda “face carare” prin
“multimea pagana”, iar “in urma-i se-ndeasa cu vuiet, curgand. / Ostirea
romana”. Insusirile sale sunt reliefate cu ajutorul metaforei “fulger”,
sinonima cu “spada”, “arma de lupta”, Mihai aparand in postura unui zeu
neindurator, care arunca asupra navalitorilor fulgerele maniei sale. Aceluias
scop servesc si hiperbolele “carare facand”, “se-ndeasa, cu vuiet curgand”,
“cade-n mocirla, un val dupa val”. *Cand
este provocat la lupta, Hassan, este
cuprins de teama, de groaza, deoarece stie ca Mihai este inversunat impotriva
celor care i-au calcat Asumandu-si
responsabilitatea unei confrunatri directe, voievodul roman dovedeste mandrie,
demnitate si spirit de sacrificiu, in timp ce pasa este disperat, ingrozit si
gaseste ca ultima solutie fuga. *Prin
infatisarea lui (“e galben-pierit”, are “barba valvoi”, “ii dardaie
dintii”) prin intregul comportament si prin gesturile sale necontrolate,
disperate (“cu fraul pe coama el fuge nebun”, “cu scarile-n coapse
fugaru-si loveste”, “isi rupe cu mana vestmantul”), pasa devine ridicol,
deoarece spaima, disperarea si lasitatea de care da dovada nu sunt justificate
pentru un cuceritor dornic de marire, iar neacceptarea confruntatii directe cu
adversarul si fuga pana la taberele proprii, jurand “sa zaca de spaima o
luna”, cpata accente grotesti. *Spre
deosebire de Hassan, desfigurat de groaza, Mihai Viteazul impresioneaza prin
maretia trupului, asprimea vorbei, cutezanta faptei si neinfricarea, insusiri
evidentiate de autor, de data aceasta cu ajutorul unei hiperbole constituite din
comparatii si metafore cu elemante din natura: “Salbaticul
voda e-n zale si fier / Si zalale-i zuruie crunte, / Gigantica poart-o cupola pe
frunte. / Si vorba-i e tunet, rasufletul ger, / Iar barda din stanga-i ajunge la
cer, / Si voda-i un munte”. *Mihai
este vazut astfel de ochii ingroziti de spaima ai pasei, asemenea unui urias
care domina campul de lupta si care baga panica in dusmani. Imaginea lui se
realizeaza ca reflex al spaimei. *Daca
poetul a intentionat sa infatiseze prin Hassan prototipul cotropitorului trufas,
dar si las in acelasi timp, in fata impetuozitatii si vitejiei adversarului,
prin mihai, el a realizat un simbol al luptei pentru independenta, al vitejiei
si al demnitatii poporului roman. De aceea, scriitorul isi indreapta toata
dragostea si admiratia catre acest erou, care a intrat in legenda prin faptele
si insusirile sale alese. In schimb, comportamentul lui Hassan nu-i poate trezi
decat dezaprobare si dispret, atitudine pe care poetul si-o exprima direct si
puternic, apeland si la ironie: “Vazut-au si beii ca fuga e buna. / Si
bietului pasa dreptate i-au dat”. Insusirile
alese ale voievodului roman sunt puse in evidenta nu numai prin procedeele
artistice mentionate si prin faptele sale, ci si printr-un alt procedeu dominant
– antiteza – cu pasa Hassan. De remarcat este si faptul ca multe dintre trasaturile lui Mihai Viteazul sunt prezentate prin prisma adversarului sau, a lui Hassan, aceasta fiind inca o dovada a maiestriei cu care Cosbuc isi creioneaza personajele.
|
|