bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

POEZIA EVOCÃRII

ELEV   ªcoala Generalã cu clasele I-VIII nr.8
Bârlad , Str. N. Tonitza , Nr. 20, cod 731059 ,Tel./Fax 0235 411813
e-mail sergiu_sandru@yahoo.com
                                                                                                                                                             

PREZENTARE
INAPOI

   

 

       Pe urmele poeþilor de la 1848, D. Bolintineanu si V.Alecsandri, si în continuarea lui Eminescu , G. Cosbuc a evocat într-un numãr de poezii trecutul de luptã pentru libertate al poporului nostru din cele mai vechi timpuri si pînã în zilele lui. Cosbuc vede istoria ca o luptã neîncetatã pentru libertate socialã si naþionalã. Simboluri umane ale acestei lupte sunt Decebal, legendarul Gelu, Mihai Viteazul, Tudor Vladimirescu (Decebal cãtre popor, Moartea lui Gelu, Paºa Hassan, Oºtenii lui Tudor).

            În Decebal cãtre popor, regele formuleazã cunoscuta maximã atribuitã dacilor: „E rãu destul cã ne-am nãscut”, numai pentru a sublinia cã viaþa în stare de robie ar mãri chinul: „Mai vrem ºi-al doilea rãu?”. De aceea, Decebal, cheamã întreg poporul dac la luptã împotriva cotropitorilor romani. Lupta înseamna jertfã, -jertfa- moarte demnã. Motivarea este pateticã, de sublim patriotism:

                                                  „Din zei de-am fi scoborâtori

                                                   C-o moarte tot sîntem datori!     

                                                   Totuna e dac-ai murit                      

                                                   Flãcãu ori mos îngîrbovit;

                                                   Dar nu-i totuna leu sã mori

                                                   Ori câne-nlãnþuit.”

                                                  „Eu nu mai am nimic de spus

                                                   Voi braþele jurînd le-aþi pus

                                                   Pe scut! Puterea este-n voi

                                                   ªi-n zei! Dar vã gîndiþi, eroi,

                                                   Ca zeii sînt departe, sus,

                                                   Duºmanii lîngã noi!”

            O urã fãrã margini nutreºte poporul dac impotriva asupritorilor romani, cãrora Un cântec de barbar le striga ameninþãri înfricoºãtoare:

                                                  „Vom face pe-ai vostri pãrinþi

                                                    S-ascundã trufaºul lor chip

                                                    În togã, plîngînd de ruºine

                                                    I-am trece sub furci candine

                                                    I-om pune cu fruntea-n nisip."

Spre deosebire de reprezentanþii curentului latinist, Coºbuc nu uitã cã romanii au venit in Dacia in calitate de cuceritor. Rând pe rând, sunt evocate apoi din istoria patriei figurile de eroi populari, luptãtori pentru libertatea naþionalã ºi socialã, începând cu voievodul Gelu.

            Gelu din poezia Moartea lui Gelu, rãnit, cere calului, ca în balada popularã Toma Alimoº, sã-l îngroape „pe margini de apã”,ca apele Cernei sã-l jeleascã, nãdãjduind în vremuri de biruinþã:

                                         ªi-armat voi ieºi eu afarã

                                                      ªi veseli vom trece noi iarã

                                                      Prin suliþi ºi foc înainte,

                                                    Sã þie protivnicii minte

                                                      Cã-s vii, când e vorba de tara

                                                      ªi morþii-n morminte!”

            Mihai Viteazul ia în balada Pasa Hassan, publicata in „Vatra”(1894), proporþii uriaºe, pe mãsura bravurii sale ºi lupta de la Cãlugareni, povestitã ºi de Nicolae Bãlcescu:

                                                     „Sãlbatecul vodã e-n zale ºi-n fier

                                                       ªi zalele -i zuruie crunte,

                                                       Giganticã poart-o cupolã pe frunte

                                                       ªi vorba-i e tunet, rãsufletul ger

                                                     Iar barda din stânga-i ajunge la cer,                                                                                        ªi vodã-i un munte.”

            Inspiratã dupã Cartea a doua, Cãlugarenii, din Romanii supt Mihai-Voievod Viteazul a lui N. Bãlcescu, poezia Paºa Hassan glorificã, prin hiperbolã ºi în antiteza cu Paºa Hassan (Conducãtorul ariergãzii turceºti în lupta de la Cãlugareni), pe Mihai Viteazul, sugerând bãrbaþia, capacitatea de sacrificiu a domnitorului pentru apãrarea independenþei patriei, ºi a oºtenilor care:

                                                      „Turcimea-nvrãjbtã se rupe deolaltã

                                                       ªi cade-n mocirlã, un val dupã val

                                           Iar fulgerul Sinan,izbit de pe cal

                                                       Se-nchinã prin balta.”

            În Tudor Vladimirescu, Coºbuc vedea întâi de toate pe rãzvrãtitul împotriva ciocoilor ºi pe eliberatorul social al marelor asuprite:

                                                      „Zboarã corbi pe sus, bãiete,

                                                        Cârduri negre se-nvîrtesc,

                                                        ªi se zbat de-atâta sete

                                                        ªi de foame se izbesc:

                                                         N-au s-aºtepte-oltenii ruga

                                                         Sã le dea de hranã-n vãi

                                                       Oh, ciocoi, te ajung în fugã

                                                            Toþi rãzbunãtorii tãi!”

            Volumul de versuri întitulat „Cântece de vitejie” (1904) reuneºte poeziile cu tema eroticã publicate de Coºbuc începând din 1896. Cele mai multe din ele cinstesc eroismul ostaºilor români in Rãzboiul de Independenþã din 1877.

            Poetul reconstitue momente dramatice, rememorizeazã episoade eroice, nescrise în istoria glorioasã a Rãzboiului, si evocã  vitregia rãzboiului în modalitatea scrisorii populare, în cele mai multe poezii (O scrisoare de la Muselim-Selo) cu înþelegerea cu care þãranul ostaº a luptat pentru dezrobirea þãrii. Alte poezii sunt scrise sub formã de cântec (Cantecul redutei) sau de povestiri (Povestea cãprarului). Indiferent de forma sub care sunt ele redactate, emoþioneazã prin dramatismul lor, prin simplitatea limbajului care reflectã modul de a gândi ºi a simþi al ostasilor care au câºtigat independenþa þãrii.

            În Povestea cãprarului este vorba despre un „cãprar” care,încercãnd sã-ºi ridice fratele mort , ucis de gloanþe, cade rãpus, „pãrând c-ar vrea / sã-l apere pe mort aºa”, iar Trei, Doamne, ºi toþi trei este povestea unui bãtrân zdrobit de durere, pentru cã trei feciori a avut ºi toþi trei au murit pe câmpul de luptã. Simbolic ºi zguduitor uman este preþul de sânge al ostaºilor români, pe care-i evocã poetul, în chipul înpietrit ºi demn în durere al bãtrinului tatã.                                     

            O scrisoare de la Muselim-Selo a fost publicata întâia oarã in Gazeta sãteanului din 20 Mai 1901, fiind reprodusã în acelaºi an în reviste ºi ziare din Arad, Braºov, Blaj, Oradea si Oraºtie, iar in anii urmãtori în diferite calendare, în volumul „Ziarul unui pierde-varã  ºi „Cântece de vitejie”.

            Conceputã sub formã de scrisoare, poezia emoþioneazã prin omenescul ei, spus simplu, farã de artificiu, in caracteristica vorbirii ºi scrierii populare.

            Poetul îºi imagineazã cã, dintr-un spital militar, din satul Muselim, de lingã Dunãre, un ostas, cãprarul Nicolae, trimite „o carte” cãtre maicuþa unui soldat, la rugãmintea acestuia fãcutã când mai era înca în viaþã. Ion este chinuit de dorul de casã. El ureazã mai întâi ca scrisoarea s-o gãseascã în pace pe mãicuþã, apoi povesteºte ce-l impresioneazã mai mult,suferinþa soldatului Anton al Anci, bolnav de patru luni, rãmas numai cu sufletul.  În rãzboi au cãzut mulþi.A fost rãnit ºi el de un glonþ în piept, dar sperã cã se vindeca într-o lunã. E mândru însã de faptul cã i-am înfrânt pe duºmani ºi cã însuºi nebiruitul Osman a fost luat prizonier. E îngrijorat însã pentru cei rãmaºi acasã ºi care-i sunt dragi. Are nevastã ºi copil. El stie cã nevestei îi este greu fãrã dânsul, ca feciorului, pe care-l  lãsase  „cu  creºtetul cît masa”, i-ar trebui o caciulã. Se intereseazã dacã preotul ºi-a vândut juncanii cãci ar fi vrut sã-i cumpere, ºi n-are acum banii. Si-ar mai  dori  o  coasã s-o aibã când se va întoarce. O roagã pe mãicuþa sã punã preotul sã-i citeascã o slujba pe care o va plãti el, la întoarcere. Toate acestea , sunt gânduri care frãmânta pe rãnit, si-n ele e un  dor imens de viaþã, dar ºi înþelegere pentru cei care suferã, ºi delicatã grijã , ca sã nu întristeze pe ai sãi, pentru starea în care se aflã. Din ultimele rânduri ale cãprarului Nicolae rezultã cã dorinþa camaradului sãu nu s-a îndeplinit, scrisoarea având un deznodãmânt tragic. Este preþul de sacrificiu pe care l-a dat ostaºul român in Râzboiul pentru independenþa þãrii.