![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
ELEV ªcoala
Generalã cu clasele I-VIII nr.8 |
Pe urmele poeþilor
de la 1848, D. Bolintineanu si V.Alecsandri, si în continuarea lui Eminescu , G.
Cosbuc a evocat într-un numãr
de poezii trecutul de luptã pentru libertate al poporului nostru din cele mai
vechi timpuri si pînã în zilele lui. Cosbuc vede istoria ca o luptã neîncetatã
pentru libertate socialã si naþionalã.
Simboluri umane ale acestei lupte sunt Decebal, legendarul Gelu, Mihai Viteazul,
Tudor Vladimirescu (Decebal cãtre popor, Moartea lui Gelu, Paºa
Hassan, Oºtenii
lui Tudor).
În
Decebal cãtre popor, regele formuleazã cunoscuta maximã atribuitã
dacilor: „E rãu destul cã ne-am nãscut”, numai pentru a sublinia cã
viaþa
în stare de robie ar mãri chinul: „Mai vrem ºi-al
doilea rãu?”. De aceea, Decebal, cheamã întreg poporul dac la luptã împotriva
cotropitorilor romani. Lupta înseamna jertfã, -jertfa- moarte demnã.
Motivarea este pateticã, de sublim patriotism:
„Din zei de-am fi scoborâtori
C-o moarte tot sîntem
datori!
Totuna e dac-ai murit
Flãcãu ori mos îngîrbovit;
Dar nu-i totuna leu sã mori
Ori câne-nlãnþuit.”
„Eu nu mai am nimic de spus
Voi braþele
jurînd
le-aþi
pus
Pe scut! Puterea este-n voi
ªi-n
zei! Dar vã gîndiþi,
eroi,
Ca zeii sînt
departe, sus,
Duºmanii
lîngã noi!”
O urã fãrã margini nutreºte
poporul dac impotriva asupritorilor romani, cãrora
Un cântec
de barbar le striga ameninþãri
înfricoºãtoare:
„Vom face pe-ai vostri pãrinþi
S-ascundã
trufaºul
lor chip
În
togã,
plîngînd
de ruºine
I-am trece
sub furci candine
I-om pune cu fruntea-n nisip." Spre deosebire de reprezentanþii
curentului latinist, Coºbuc
nu uitã
cã
romanii au venit in Dacia in calitate de cuceritor. Rând
pe rând,
sunt evocate apoi din istoria patriei figurile de eroi populari, luptãtori
pentru libertatea naþionalã
ºi
socialã,
începând
cu voievodul Gelu.
Gelu din poezia Moartea lui Gelu, rãnit,
cere calului, ca în
balada popularã
Toma Alimoº,
sã-l îngroape
„pe margini de apã”,ca
apele Cernei sã-l
jeleascã,
nãdãjduind
în
vremuri de biruinþã:
„ªi-armat
voi ieºi
eu afarã
ªi
veseli vom trece noi iarã
Prin suliþi
ºi
foc înainte,
Sã
þie
protivnicii minte
Cã-s
vii, când
e vorba de tara
ªi
morþii-n
morminte!”
Mihai Viteazul ia în
balada Pasa Hassan, publicata in „Vatra”(1894), proporþii
uriaºe,
pe mãsura
bravurii sale ºi
lupta de la Cãlugareni,
povestitã
ºi de
Nicolae Bãlcescu:
„Sãlbatecul
vodã
e-n zale ºi-n
fier
ªi
zalele -i zuruie crunte,
Giganticã
poart-o cupolã
pe frunte
ªi
vorba-i e tunet, rãsufletul
ger
Iar barda din stânga-i
ajunge la cer,
ªi
vodã-i
un munte.”
Inspiratã
dupã
Cartea a doua, Cãlugarenii,
din Romanii supt Mihai-Voievod Viteazul a lui N. Bãlcescu,
poezia Paºa
Hassan glorificã,
prin hiperbolã
ºi în
antiteza cu Paºa
Hassan (Conducãtorul
ariergãzii turceºti
în
lupta de la Cãlugareni),
pe Mihai Viteazul, sugerând
bãrbaþia,
capacitatea de sacrificiu a domnitorului pentru apãrarea
independenþei
patriei, ºi
a oºtenilor
care:
„Turcimea-nvrãjbtã
se rupe deolaltã
ªi
cade-n mocirlã,
un val dupã
val
Iar
fulgerul Sinan,izbit de pe cal
Se-nchinã
prin balta.”
În
Tudor Vladimirescu, Coºbuc
vedea întâi
de toate pe rãzvrãtitul
împotriva
ciocoilor ºi
pe eliberatorul social al marelor asuprite:
„Zboarã
corbi pe sus, bãiete,
Cârduri
negre se-nvîrtesc,
ªi
se zbat de-atâta
sete
ªi
de foame se izbesc:
N-au s-aºtepte-oltenii
ruga
Sã
le dea de hranã-n
vãi
Oh, ciocoi, te ajung în
fugã
Toþi
rãzbunãtorii
tãi!”
Volumul de versuri întitulat
„Cântece
de vitejie” (1904) reuneºte
poeziile cu tema eroticã
publicate de Coºbuc
începând
din 1896. Cele mai multe din ele cinstesc eroismul ostaºilor
români
in Rãzboiul
de Independenþã
din 1877.
Poetul reconstitue momente dramatice, rememorizeazã
episoade eroice, nescrise în
istoria glorioasã
a Rãzboiului,
si evocã
vitregia rãzboiului
în
modalitatea scrisorii populare, în
cele mai multe poezii (O scrisoare de la Muselim-Selo) cu înþelegerea
cu care þãranul
ostaº
a luptat pentru dezrobirea þãrii.
Alte poezii sunt scrise sub formã
de cântec
(Cantecul redutei) sau de povestiri (Povestea cãprarului).
Indiferent de forma sub care sunt ele redactate, emoþioneazã
prin dramatismul lor, prin simplitatea limbajului care reflectã
modul de a gândi
ºi a
simþi
al ostasilor care au câºtigat
independenþa
þãrii.
În
Povestea cãprarului
este vorba despre un „cãprar”
care,încercãnd
sã-ºi
ridice fratele mort , ucis de gloanþe,
cade rãpus,
„pãrând
c-ar vrea / sã-l
apere pe mort aºa”,
iar Trei, Doamne, ºi
toþi
trei este povestea unui bãtrân
zdrobit de durere, pentru cã
trei feciori a avut ºi
toþi
trei au murit pe câmpul
de luptã.
Simbolic ºi
zguduitor uman este preþul
de sânge
al ostaºilor
români,
pe care-i evocã
poetul, în
chipul înpietrit
ºi
demn în
durere al bãtrinului
tatã.
O scrisoare de la Muselim-Selo a fost publicata întâia
oarã
in Gazeta sãteanului
din 20 Mai 1901, fiind reprodusã
în
acelaºi
an în
reviste ºi
ziare din Arad, Braºov,
Blaj, Oradea si Oraºtie,
iar in anii urmãtori
în
diferite calendare, în
volumul „Ziarul unui pierde-varã”
ºi
„Cântece
de vitejie”.
Conceputã
sub formã
de scrisoare, poezia emoþioneazã
prin omenescul ei, spus simplu, farã
de artificiu, in caracteristica vorbirii ºi
scrierii populare.
Poetul îºi
imagineazã
cã,
dintr-un spital militar, din satul Muselim, de lingã
Dunãre,
un ostas, cãprarul
Nicolae, trimite „o carte” cãtre
maicuþa
unui soldat, la rugãmintea
acestuia fãcutã
când
mai era înca
în
viaþã.
Ion este chinuit de dorul de casã.
El ureazã
mai întâi
ca scrisoarea s-o gãseascã
în
pace pe mãicuþã,
apoi povesteºte
ce-l impresioneazã
mai mult,suferinþa
soldatului Anton al Anci, bolnav de patru luni, rãmas
numai cu sufletul. În
rãzboi
au cãzut
mulþi.A
fost rãnit
ºi el
de un glonþ
în
piept, dar sperã
cã se
vindeca într-o
lunã.
E mândru
însã
de faptul cã
i-am înfrânt
pe duºmani
ºi cã
|
|