![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
ELEV Școala
Generală cu clasele I-VIII nr.8 |
Coșbuc a proiectat o epopee pe motive folclorice, din care a realizat Nunta
Zamfirei și Moartea lui Fulger.
Nunta Zamfirei
a apărut în Tribuna
din Sibiu în 1889. Intr-un cadru de basm poetul redă ceremonialul unei nunți
țărănești din zona Năsăudului.
Criticul literar Petre Poantă
considera Nunta Zamfirei o feerie nupțială.
Câteva strofe la început au un caracter narativ cu rolul evident de a
ne introduce în spectacol. Astfel este prezentat Săgeată-împărat și fata
acestuia: Și-avea o fată, - fata lui - Icoană-ntr-un altar s-o pui
La închinat.
Este firesc ca fata să fie pețită
des. Poemul se umple de mișcare din momentul răspândirii veștii despre
nunta cara va avea loc. Procedeul esențial este hiperbolizarea: Nuntași din nouăzeci de țări
S-au răscolit Venit-au roiuri de-mpărați
Personajele, Zamfira, fiica lui Săgeată-împărat, Viorel - un
prinț frumos și tinerel, împărații și regii, piticul Barbă-cot, aparțin
lumii basmului popular. Bătrânul Grui, Tinteș, Bardeș aparțin vechilor
balade populare românești. Sosit era bătrânul Grui Cu Sandra și Rusandra lui, Și Ținteș, cel cu trainic rost, Cu Lia lui sosit a fost, Și Bardeș cel cu adăpost
Prin munți sâlhui.
Toate personajele sunt îmbrăcate în mătăsuri și pietre prețioase,
se comportă ca niște autentici țărani. Poetul obține efecte deosebite prin
aliterație în redarea cavalcadei sosirii tinerilor. Și-n creasta coifului înalt Prin vulturi vântul viu vuia, Vrun prinț mai tânăr când trecea C-un braț în șold și pe prăsea
Cu celălalt.
Alaiul mirelui este alcătuit după specificul nunții țărănești: Rădvan cu mire, cu nănași, Cu socri mari și cu nuntași Și nouăzeci de feciorași
Veneau călări.
Alaiul este întâmpinat de sfetnici, de popor, cu
muzici multe-n fruntea lor. Starostele este Paltin-crai: și Paltin-crai a stărostit.
Momentul următor este cel al întâlnirii tinerilor. Poetul realizează
aici un portret sugestiv al Zamfirei: Ieși Zamfira-n mers isteț, Frumoasă ca un gând răzleț, Cu trupul nalt, cu părul creț,
Cu pas ușor. Un trandafir în văi părea; Mlădiul trup i-l încingea Un brâu de-argint, dar toată-n tot Frumoasă cât eu nici nu pot O mai frumoasă să-mi socot
Cu mintea mea.
Trăsăturile care individualizează personajele aparțin basmului.
Astfel Zamfira este ca o zână din povești: sprintenă, cu mijlocul subțire,
încinsă cu un brâu de argint. Comparația cu trandafirul este totuși convențională.
Începutul petrecerii este dat de un vătaf. Poetul găsește prilejul de
a prezenta elementele portului popular specific zonei: Să joace-n drum după tilinci: Feciori, la zece fete, cinci, Cu zdrăgăneii la opinci
Ca-n port de sat.
De o mare plasticitate este scena horei. Ritmul jocului popular este
redat prin imagini vizuale și motorii. Se remarcă și frecvența verbului
onomatopeeic: Trei pași la stănga linișor Și alți trei pași la dreapta lor; Se prind de mâini și se desprind, S-adună cerc și iar se-ntind, Și bat pământul tropotind
În tact ușor.
Poetul folosește hiperbolizarea pentru a reda proporțiile veseliei și
belșugul ospățului: Iar la ospăț ! Un râu de
vin ! A fost atâta chiu și cânt Cum nu s-a mai pomenit cuvânt !
Petrecerea și jocul cuprind numeroase elemente dionisiace (Dionyssos),
exteriorizând bucuria de a trăi. Urmează închinarea tradițională făcută
mirilor de Mugur-împărat: Și vesel Mugur-împărat Ca cel dintâi s-a ridicat Și, cu păharul plin în mâni, Precum e felul din bătrâni La orice chef între români,
El a-nchinat.
Într-un cadru de basm poetul redă toate caracteristicile unei nunți
țărănești: ·
pețitul fetei ·
înștiințarea de
nunță ·
gătirea, sosirea,
primirea oaspeților ·
sosirea mirelui cu
alaiul său de nuntă ·
stărostirea
crainicului Patin-crai ·
întâlnirea
tinerilor ·
vătaful care începe
petrecerea ·
celebrarea cununiei ·
hora ·
petrecerea ·
jocul nuntașilor ·
urarea tradițională
de la încheierea nunții Realizarea artistică:
Poetul folosește puține figuri de stil. El obține efecte deosebite din
versificație și din procedee sintactice: Văzutu-s-a crescând în zări Ieșit-a-n cale-ales alai
Sistemul metric este alcătuit din 8 silabe după schema: a-a-b-b-b-a.
Ritmul este iambic.
Creația are un puternic caracter național și popular, datorită
faptului că surprinde datini și obiceiuri populare într-o frumoasă limbă
română.
Poetul dovedește un deosebit simț al limbii. El creează chiar cuvinte
noi, ca de ex.: întrulpi - voinic, chipeș, sau dă sensuri noi unor cuvinte: toți craii multului rotund = Pământul.
Surprinzând o nuntă specific țărănească este firesc ca lexicul să
se definească printr-o oralitate specific țărănească.
|
|