BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

NUNTA ZAMFIREI

ELEV   Școala Generală cu clasele I-VIII nr.8
Bârlad , Str. N. Tonitza , Nr. 20, cod 731059 ,Tel./Fax 0235 411813
e-mail sergiu_sandru@yahoo.com
                                                                                                                                                             

PREZENTARE
INAPOI

  Nunta Zamfirei  

Coșbuc a proiectat o epopee pe motive folclorice, din care a realizat Nunta Zamfirei și Moartea lui Fulger.

                Nunta Zamfirei a apărut în Tribuna din Sibiu în 1889. Intr-un cadru de basm poetul redă ceremonialul unei nunți țărănești din zona Năsăudului.           Criticul literar Petre Poantă considera Nunta Zamfirei o feerie nupțială.

                Câteva strofe la început au un caracter narativ cu rolul evident de a ne introduce în spectacol. Astfel este prezentat Săgeată-împărat și fata acestuia:

Și-avea o fată, - fata lui -

Icoană-ntr-un altar s-o pui

                    La închinat.

                Este firesc ca fata să fie pețită des. Poemul se umple de mișcare din momentul răspândirii veștii despre nunta cara va avea loc. Procedeul esențial este hiperbolizarea:

Nuntași din nouăzeci de țări

                     S-au răscolit

Venit-au roiuri de-mpărați

                Personajele, Zamfira, fiica lui Săgeată-împărat, Viorel - un prinț frumos și tinerel, împărații și regii, piticul Barbă-cot, aparțin lumii basmului popular. Bătrânul Grui, Tinteș, Bardeș aparțin vechilor balade populare românești.

Sosit era bătrânul Grui

Cu Sandra și Rusandra lui,

Și Ținteș, cel cu trainic rost,

Cu Lia lui sosit a fost,

Și Bardeș cel cu adăpost

                    Prin munți sâlhui.

                Toate personajele sunt îmbrăcate în mătăsuri și pietre prețioase, se comportă ca niște autentici țărani. Poetul obține efecte deosebite prin aliterație în redarea cavalcadei sosirii tinerilor.

Și-n creasta coifului înalt

Prin vulturi vântul viu vuia,

Vrun prinț mai tânăr când trecea

C-un braț în șold și pe prăsea

                    Cu celălalt.

                Alaiul mirelui este alcătuit după specificul nunții țărănești:

Rădvan cu mire, cu nănași,

Cu socri mari și cu nuntași

Și nouăzeci de feciorași

                    Veneau călări.

                Alaiul este întâmpinat de sfetnici, de popor, cu muzici multe-n fruntea lor. Starostele este Paltin-crai: și Paltin-crai a stărostit.

                Momentul următor este cel al întâlnirii tinerilor. Poetul realizează aici un portret sugestiv al Zamfirei:

Ieși Zamfira-n mers isteț,

Frumoasă ca un gând răzleț,

Cu trupul nalt, cu părul creț,

                    Cu pas ușor.

 

Un trandafir în văi părea;

Mlădiul trup i-l încingea

Un brâu de-argint, dar toată-n tot

Frumoasă cât eu nici nu pot

O mai frumoasă să-mi socot

                    Cu mintea mea.

                Trăsăturile care individualizează personajele aparțin basmului. Astfel Zamfira este ca o zână din povești: sprintenă, cu mijlocul subțire, încinsă cu un brâu de argint. Comparația cu trandafirul este totuși convențională.

                Începutul petrecerii este dat de un vătaf. Poetul găsește prilejul de a prezenta elementele portului popular specific zonei:

Să joace-n drum după tilinci:

Feciori, la zece fete, cinci,

Cu zdrăgăneii la opinci

                    Ca-n port de sat.

                De o mare plasticitate este scena horei. Ritmul jocului popular este redat prin imagini vizuale și motorii. Se remarcă și frecvența verbului onomatopeeic:

Trei pași la stănga linișor

Și alți trei pași la dreapta lor;

Se prind de mâini și se desprind,

S-adună cerc și iar se-ntind,

Și bat pământul tropotind

                    În tact ușor.

                Poetul folosește hiperbolizarea pentru a reda proporțiile veseliei și belșugul ospățului:

Iar la ospăț ! Un râu de vin !

A fost atâta chiu și cânt

Cum nu s-a mai pomenit cuvânt !

                Petrecerea și jocul cuprind numeroase elemente dionisiace (Dionyssos), exteriorizând bucuria de a trăi. Urmează închinarea tradițională făcută mirilor de Mugur-împărat:

Și vesel Mugur-împărat

Ca cel dintâi s-a ridicat

Și, cu păharul plin în mâni,

Precum e felul din bătrâni

La orice chef între români,

                      El a-nchinat.

                Într-un cadru de basm poetul redă toate caracteristicile unei nunți țărănești:

·         pețitul fetei

·         înștiințarea de nunță

·         gătirea, sosirea, primirea oaspeților

·         sosirea mirelui cu alaiul său de nuntă

·         stărostirea crainicului Patin-crai

·         întâlnirea tinerilor

·         vătaful care începe petrecerea

·         celebrarea cununiei

·         hora

·         petrecerea

·         jocul nuntașilor

·         urarea tradițională de la încheierea nunții

 

Realizarea artistică:

 

                Poetul folosește puține figuri de stil. El obține efecte deosebite din versificație și din procedee sintactice:

Văzutu-s-a crescând în zări

Ieșit-a-n cale-ales alai

                Sistemul metric este alcătuit din 8 silabe după schema: a-a-b-b-b-a. Ritmul este iambic.

                Creația are un puternic caracter național și popular, datorită faptului că surprinde datini și obiceiuri populare într-o frumoasă limbă română.

                Poetul dovedește un deosebit simț al limbii. El creează chiar cuvinte noi, ca de ex.: întrulpi - voinic, chipeș, sau dă sensuri noi unor cuvinte: toți craii multului rotund = Pământul.

                Surprinzând o nuntă specific țărănească este firesc ca lexicul să se definească printr-o oralitate specific țărănească.