![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
ELEV Școala
Generală cu clasele I-VIII nr.8 |
George Coșbuc intenționase să realizeze un epos național, în genul Iliadei
și Eneidei, pe motive folclorice și de mitologie românească.
Din proiectata epopee, două balade vorbesc despre marile evenimente din
viața satului: Nunta Zamfirei, transfigurând ceremonialul nunții țărănești
și Moartea lui Fulger, evocând străvechiul ritual al înmormântării.
Atmosfera fabuloasă, de basm, există în ambele balade, ca de altfel și în
poeziile corespondente ale lui M. Eminescu, în Călin-file din poveste și
Strigoii.
În Moartea lui Fulger, un fiu de crai, răpus în luptă pe un
mal străin, e adus de un sol. Durerea părintească, cu inflexiuni de bocet
popular în poezia lui Coșbuc, ritualul înmormântării, cu rănduieli și
obiceiuri străbune, dau forță dramatică poeziei.
Impresionează sfatul înțelept al bătrânului sfetnic, compătimitor
și sentențios, exprimând, în esență,
atitudinea demnă, bărbătească, în fața morții, specifică poporului român:
"Zici fum? O, nu-i adevărat / Război e, de viteji purtat! / Viața-i
datorie grea / Și lașii se-ngrozesc de ea / Să aibă tot cei lași ar vrea /
Pe neluptat". Poetul stăruie asupra stărilor sufletești, cărora le dă
expresivitate prin ținuta eroilor, în trecerea lor de la o atitudine la alta,
prin vorbirea lor populară
Nunta Zamfirei apare în "Tribuna" din Sibiu în 1889.
Poezia transfigurează, într-o atmosferă de basm, ceremonialul nunții țărănești.
Poezia este o baladă, care debutând într-un cadru feeric de basm, ne face să
asistăm la nunta fetei lui Săgeată-împărat, Zamfira, cu prințul răsăritean
Viorel. Dacă înlăturăm elementul fabulos dăm peste o lume reală, ușor de
recunoscut, prin nimic falsificată. Personajele, cu numele lor situează epicul
poeziei în limitele tradiției și basmului. Zamfira, nume des întâlnit în
lumea satului, fiică de "domn" și-a ales ca mire pe Viorel - alt
nume din lumea satului transilvănean - un "prinț" frumos, venit de
undeva "dintr-un afund de Răsărit". Ca orice fată frumoasă,
Poezia lui Coșbuc, după cum s-a spus, poate servi ca libret pentru un
spectacol coreografic ea este "un poem al horei". Într-adevăr întreaga
poezie pare o horă imensă, având ca temă nunta țărănească. Primele
strofe fixează expozitiv motivul, în proiecție feerică, de basm. În zvonul
de nuntă și mișcarea pornită a
nuntașilor, de la casele lor "Din munți și văi, de peste mări",
începe propriu-zis spectacolul coreografic pe care ni-l imaginăm cu strălucire
fascinantă, caracteristică. Mișcarea momentelor este impetuoasă, năvalnică,
ea se desfășoară pe spații largi, panoramic. Așa este văzut și ospățul,
în proporții hiperbolice: mesele cuprind tot orizontul, vinul curge ca un râu
neoprit, încât însuși soarele stă mirat în loc pe cer (imaginea copleșitoare
de lumină), apoi din nou jocul copilelor de împărat "Cu ochi șireți"
și rochii până-n pulpe, al feților-frumoși, al piticului Barbă-Cot, îndemnat
de Peneș-împărat și chiar al regilor bărboși, bătrâni, greu de pornit
dar și de oprit. După 40 de zile, petrecerea se încheie cu urarea lui Mugur-împărat,
"Precum e felul din bătrân / La orice chef între români": " Cât
mac e prin livezi / Atâția ani la miri urez! / Și-un prinț la unul! blând
și mic, / Să crească mare și voinic - / Iar noi să mai jucăm un pic / Și
la botez!", urare care sintetizează esența căsătoriei, în concepția
populară, aceea de procreare, de perpetuare a specei umane. Ritmul susținut al poeziei, de la o strofă la alta, este realizat cu mijloace sintactice, în care accentul cade pe verb, cu răsturnări tipice, de natură să direcționeze mișcarea, să deruleze detaliile sau să intensifice mișcarea. Ritmul este iambic și măsura de opt silabe, redusă în al șaselea vers al strofei la jumătate, ajută nu mai puțin la fluiditatea poemului, care curge zglobiu ca un râu de munte în cataracte. Ca procedeu artistic întâlnim în primul rând hiperbola, comparația, metafore mai puține (multului rotund = globul pamântesc), repetiții, elipse, armonii imitative, aliterații, iar sub raport lingvistic, poetul folosește graiul viu al poporului și câteva ardelenisme (păhar, ghinărari, munți sâlhui, tilinci, zdrângănei, prăsea) și câteva formații proprii (crăimi = împărați; alint = alintare; chiu = chiuit; întrulpi = trupește) toate cu scopul de a respecta rima.
|
|